keskiviikko 23. marraskuuta 2016

Moottorin purku ja kasaus

Tehtävät:
  • Nimeä moottotin osat
  • Mittaa moottorin pulttien paksuus ja kierteiden syvyys
  • Selvitä moottorin kiristysmomentti ja tapa
  • Mittaa kiertokangen laakerikaula 1/100mm tarkuudella
Moottorin osat 


 

  1. Nokka-akselin hammaspyörä
  2. Nokka-akselin pukki
  3. Mäntä
  4. Kiertokanki
  5. Kampiakselin runkolaakerin pukki
  6. Pakonokka-akseli
  7. Imunokka-akseli






  Venttiiilikoppa ja sylinterikansi 

 Imu- ja pakosarja

Moottorin pulttejen kierteen paksuus ja syvyys, sekä lopullinen kireys


  • Kannen pultit   M9  1,25  34Nm+180°
  • Nokka-akelin pultit   M6  1,0  11Nm
  • Pakosarjan pultit   M8  1,25  25Nm
  • Imusarjan pultit   M8  1,25  19Nm
  • Kiertokangen pultit   M8  1,0  15Nm+90°
  • Runkolaakerin pultit   M10  1,25  59Nm
  • Öljypohjan pultit   M6  1,0  9Nm
  • Kiertokangenlaakeri kaula 40,20mm
Moottorin pulttien kiristystapa

Sylinterikannen kiristys tapahtuu kolmessa vaiheessa aluksi kaikki kannen pultit kiristetään 17Nm
kireyteen, toisella kertaa 34Nm kireyteen ja lopuksi 180 astetta. Järjestyksessä pultti ykkösestä pulti kymppiin.

Runkolaakerin kiristys tapahtuu kahressa vaiheessa ensiksi kaikki pultit kiristetään 47Nm kireyteen ja toisella kertaa 59Nm kireyteen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti