maanantai 23. tammikuuta 2017

Voimansiirto 1 Kytkintyö

Kytkintyö

Tehtävä:
  • Työvaiheet vaihteistoa irrottaessa ja kytkintä purettaessa/kootessa
  • Selitä kytkimen toiminta
  • Nimeä kaikki voimansiirron osat 
  • Mitä öljyä vaihteistoon laitetaan ja kuinka paljon? SHC 75W-90 noin 1,65 litraa
  • Mitä muuta huomioitavaa työssä ilmeni? Esim. merkkaa kytkinkopan pultit hyvin niin pääsee helpommalla!
Voimansiirron osat:

  1. moottori
  2. kytkin 
  3. vaihelaatikko
  4. kardaniakseli
  5. tasauspyörästö
  6. vetarit



Kytkimen toiminta lyhyesti:


Kytkinpolkimeen kohdistuva voima viirtyy joko nesteen tai vaijjerin välityksellä kytkimenhaarukalle. Joka painaa painelaakeria painelevyä vasten, mikä joustaessaan irroittaa kytkinlevyn vauhtipyörässtä. Tällöin moottorin pyörintävoima ei välity vaihdelaatikolle joloin esim. vaihde voidaan vaihtaa.


 Kytkimen purkaminen


 Ensimmäiseksi irrotetaan vetarit.


 Seuraavaksi auotaan laatikon kehäpultit ja vedetään laatikko pois paikaltaan.


Seuraavaksi otetaan kytkinasetelma irti vauhtipyörästä.

Kyseinen vauhtipyörä oli saanut läpövaurioita joten sen pintaa piti hioa pikkusen.

Kytkimen asennus

 Kytkilevyn keskittämiseen painelevyn keskele voi käyttää keskitystyökalua


Kiinnitin kytkinasetelman vauhtipyörään ja kiristin momenttiin


Seuraavaksi laitoin uuden kytkinhaarukan ja painelaakerin


Seuraavaksi laitoin vaihelaatikon paikolleen vaihelaatikkonostinta apuna käyttäen


Tässä tämän kytkimmen vaurioituneita osia



Painelaakeri oli menny painelevyn läpi ja painelaakeri löyty kytkin kopasta palasina.

Vauhtipyörä ja kytkin levy oli kärsinyt lämpövaurioita mutta vauhtipyörään riitt pelkkä hiominen.


Kytkinhaarukka oli saanut myös suurta vauriota

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti